A hallgatók ábrázolása – konferencia-előadás az ISA RC33 konferencián
Az International Sociological Association (ISA) RC33 on Logic and Methodology online konferenciáján adott elő Rakovics Márton szeptember 9-én. A nyelvelemzés-fókuszú szekcióban kutatónk a Tamássy Rékával, Géring Zsuzsannával és Király Gáborral közös, jelenleg is zajló kutatást mutatta be.
A prezentált elemzés célja a hallgatók egyetemi szövegekben való ábrázolásának feltérképezése. Ehhez kutatóink a Times Higher Education 2019-es top 100 gazdasági képzést nyújtó felsőoktatási intézmény bemutatkozó szövegeit vették alapul, melyben a hallgatókra használt kifejezéseket és az ezekkel együtt járó igéket vizsgálták. Az elemzés elméleti keretét a kortárs diskurzuselméletek adják, melyek alapján a hallgatói identitást és felsőoktatási intézménnyel kapcsolatos viszonyt az adott diskurzus konstruálja és egyben legitimálja.
A kutatás módszertani újdonsága, hogy az online szövegekben a hallgatókkal („student”) kapcsolatban használt igéket gépi módszerekkel keresték meg, és csoportosították Rakovics Mártonék. A továbbra is folyamatban lévő kutatás jelenlegi eredményei azt mutatják, hogy az intézmények három fő kategóriába sorolhatók az alapján, hogy milyen szerepet szánnak hallgatóiknak: a kiváló hallgatói teljesítményt elváró és a THE listáján legmagasabbra értékelt Észak-amerikai egyetemek; a legtehetségesebb hallgatókat megnyerni próbáló ázsiai egyetemek; és a hallgatóik fejlődését középpontba helyező, tipikusan európai egyetemek.
Az elemzés további szakaszaiban a többi, tipikusan hallgatókra használt kifejezésekkel együtt előforduló igéket, és egyéb szófajokat fogják vizsgálni kutatóink.