A jövőábrázolás módjai, mint a legitimációs eszközök a felsőoktatásban – új tudományos publikáció

Megjelent Géring Zsuzsanna, Tamássy Réka, Király Gábor és Rakovics Márton új tudományos publikációja a magas nemzetközi rangsorolású Higher Education felsőoktatási szakfolyóiratban. A The portrayal of the future as legitimacy construction: discursive strategies in highly ranked business schools’ external communication című cikkükben kutatóink arra keresték a választ, hogy a világ legjobbnak értékelt gazdasági képzései hogyan érvelnek saját jelen- és jövőbeli létezésük mellett különböző jövőképek felvázolásával.

A négy kutató a Times Higher Education 2019-es gazdasági képzéseket rangsoroló toplistájának első száz egyetemét vizsgálta. Kutatásukhoz ezen képzések online leírásait elemezték, abból kiindulva, hogy a felsőoktatási intézmények saját fennállásukat különböző, az intézményeket szükségesnek és társadalmi szempontból hasznosnak bemutató jövőképekkel legitimálják. A kutatás során korpuszalapú diskurzuselemzéssel vizsgálták az egyetemi szövegek azon részeit, melyek a jövő (azaz future) szót tartalmazták.

Géring és munkatársai publikációjukban elsőként a gazdasági felsőoktatási képzések jövővel kapcsolatos nyelvhasználatát mutatják be, például a jövő (future) kifejezéssel leggyakrabban együtt járó nyelvi formulákat és alanyokat, illetve ezek felsőoktatási és társadalmi relevanciáját.

Majd áttérnek a jövővel kapcsolatos szövegrészletek kevert módszertanú elemzésének eredményére, amely hat különböző ágencia keretezési stratégiát mutatott ki: felkészítő, alakító, alkalmazkodó, felfedező, személyes jövő, felelősségvállalás. Ezen ágencia keretezési módok azt mutatják meg, hogy az adott szövegrészletben a felsőoktatási intézmény hogyan pozícionálja magát a jövő alakítását illetően, és milyen spektrumra vetíti saját hatáskörét. Kutatóink eredményei alapján a felsőoktatási intézmények eltérő, jövő-fókuszú diskurzív legitimációs stratégiái ezen ágencia keretezési módok különféle együttjárásából állnak össze.

A cikk angol nyelven szabadon hozzáférhető ezen a linken.